Puteti ajunge la cat mai multe interviuri de selectie implementand in practica urmatorele etape:

Analiza situatiei prezente

Orice proces de schimbare are doua puncte de pornire: unde ne aflam in prezent in cariera si unde vrem sa ajungem in viitor, adica obiectivul de cariera. Analiza situatiei prezente se face sub doua aspecte: jobul prezent si competentele actuale. Analiza jobului prezent este importanta pentru a decide ce fel de job doriti in viitor, iar analiza competentelor pentru a alege acele joburi la care puteti aplica cu sanse de succes relativ ridicate.

Stabilirea obiectivului de cariera

Din analiza situatiei prezente ati aflat ce tip de activitate doriti sa desfasurati in viitor pentru a va simti implinit si motivat, iar munca sa va ofere satisfactie reala, nu numai un venit. Obiectivul de cariera il stabiliti avand in vedere activitatea dorita combinata cu situatia in care va aflati in prezent si ambitiile dv. pentru viitor. 

Stabilirea strategiei de cautare a unui job

Pentru a eficientiza procesul de cautare a unui job si a va mari sansele de reusita, pe langa un obiectiv precis, aveti nevoie si de o strategie de cautare, adica de o combinatie bine gandita de tehnici de cautare proactive (in care candidatul initiaza procesul) si reactive (in care candidatul reactioneaza la un anunt de post vacant). Proportia optima in care combinati cele doua categorii de tehnici depinde de situatia dv. in cariera si domeniul de activitate. De exemplu, o persoana cu 3-5 ani experienta intr-un domeniu functional (contabilitate, marketing, personal etc.) foarte probabil va folosi intr-o proportie mai mare tehnici reactive aplicand la anunturi de posturi vacante  combinate si cu cautare proactiva prin networking si aplicatii spontane; un manager cu peste 15 ani experienta va folosi tehnici proactive cum ar fi networkingul, respectiv va aborda firme de headhunting combinate cu raspunsuri la anunturi de posturi vacante selectate cu grija. 

Elaborarea planului de cautare a unui job

Aplicarea in practica a strategiei de cautare a unui job necesita elaborarea unui plan de actiune in care va stabiliti ce fel de activitati veti desfasura pentru gasirea unui nou job, cat de des si/sau pana la ce termen. De exemplu, la ce firme de recrutare veti aplica, cate aplicatii veti trimite pe saptamana, cate persoane veti contacta pe retele profesionale de socializare etc. 

Elaborarea instrumentelor de aplicare

Principalele instrumente de aplicare la un job sunt CV-ul si scrisoarea de motivatie (sau de intentie). Este recomandat ca intai sa elaborati un CV generic care sa sistematizeze intreaga experienta profesionala si principalele rezultate si realizari, respectiv cate un model de scrisoare de motivatie pentru aplicatii de tip reactiv (raspuns la anunt) si de tip proactiv (aplicatie fara sa existe post vacant publicat). Aceste documente le veti adapta in cursul aplicarii la fiecare post si/sau firma.  

Aplicarea la joburi vacante

O decizie importanta in procesul de aplicare la joburi este cea referitoare la alegerea joburilor la care veti aplica. Focalizarea asupra obiectivului si a tipurilor de posturi alese, respectiv a tipurilor de firme preferate mareste posibilitatea succesului. Trebuie sa adaptati CV-ul generic si scrisoarea de motivatie pentru fiecare aplicatie in parte pentru a scoate in evidenta experientele, sarcinile si competentele cele mai relevante din punctul de vedere al acelui post. 

Urmarirea rezultatelor

Dupa ce ati trimis o aplicatie, trebuie sa adoptati o atitudine proactiva si sa urmariti ce se intampla cu aplicatia dv. Daca nu primiti nici un raspuns dupa trimiterea CV-ului, mai ales daca l-ati trimis prin email (exista riscul sa ajunga printre spamuri), puteti sa va interesati daca au primit CV-ul dv. si sa va informati asupra pasilor urmatori in procesul de recrutare si selectie. Doua saptamani dupa expirarea termenului de aplicare, in cazul in care nu ati primit nici un raspuns, puteti sa va interesati despre situatia aplicatiei dv. 
In cazul in care ati aplicat la un numar suficient de posturi vacante, alese cu grija si corespunzatoare experientei si competentelor dv., iar CV-ul si scrisoarea de intentie au pus in evidenta experienta, competentele si rezultatele relevante, precum si motivatia dv., cu siguranta vor apare si rezultatele sub forma invitatiilor de participare la interviuri de selectie.