Întâi trebuie să ştim exact care este situaţia actuală în ceea ce priveşte cariera pentru a putea hotari in ce directie mergem, respectiv pentru ce tip de posturi vom aplica. 

Analiza situaţiei prezente se face sub două aspecte jobul prezent si competentele actuale

Analiza jobului prezent

Analiza jobului prezent este importanta pentru a putea decide ce tip de job va doriti, la ce joburi vreti sa candidati. Acest aspect este extrem de important pentru a va focaliza atentia si efortul. Jobul prezent il puteti analiza sub mai multe aspecte:

  • Aveti sau nu job?
  • Sunteti multumit cu el? 
  • Cu ce aspecte ale muncii si organizatiei sunteti multumit?
  • Cu ce aspecte ale muncii si organizatiei nu sunteti multumit? 
  • Cum doriti sa fie acele aspecte cu care nu sunteti multumit?
  • Ce alte schimbari doriti sa faceti?

Pentru a decide ce tip de munca va face cea mai mare placere, analizati intai caracteristicile muncii propriu-zise desfasurate in postul actual. Este vorba de aspectele muncii in sine, fara influenta elementelor organizationale (de exemplu stilul de conducere al sefului). Puteti analiza de exemplu natura sarcinilor (varietate, monotonie, repetitivitate, provocare etc.), gradul de utilizare a potentialului profesional, structura timpul de munca, cerintele specifice care pot face munca neplacuta (purtarea echipamentului de protectie, deplasarile frecvente).

Pentru a decide in ce tip de organizatie doriti sa lucrati trebuie sa analizati si organizatia in care lucrati, avand in vedere toate aspectele ei, de exemplu programul de munca; remuneratia, avand in vedere atat elementele componente (salariul de baza, recompensarea performantei inalte, beneficii de natura materiala si nemateriala), cat si sistemul de remunerare in totalitate (daca il considerati echitabil si corect, daca recompenseaza performanta etc.); conditiile de munca; stilul de conducere in general si, mai ales cel al sefului direct; comunicarea in organizatie; colegii sau echipa de munca; alte aspecte, de exemplu distanta intre locuinta si locul de munca,marimea si structura organizatiei etc.

Toate aceste aspecte le analizati in functie de gradul dv. de satisfactie. Puteti folosi orice scala de evaluare, de exemplu excelent, bun, satisfacator, nesatisfacator sau o scala de la zero la zece. Important este sa folositi scala aleasa in mod consecvent. Decideti care este nivelul de satisfactie acceptabil la care puteti sa preluati caracteristicile pentru noul loc de munca asa cum sunt in prezent, sau doriti o anumita schimbare. Nu este de ajuns sa doriti schimbarea unei caracteristici. Daca ceva nu va place in procesul de stabilire a obiectivului de cariera este momentul sa definiti cum ar trebui sa fie acea caracteristica ca sa va placa sau, cel putin sa nu genereze insatisfactie in viitor. 

Analiza competentelor

Analiza competentelor de care dispuneti in prezent este foarte importanta pentru a decide la ce posturi puteti aplica si a va elabora CV-ul si scrisoarea de motivatie.
Competentele reprezinta toate cunostintele, deprinderile, abilitatile, comportamentele, aptitudinile etc. care, aplicate in practica, determina performanta intr-un post de munca.  Analiza trebuie sa cuprindă toate tipurile de competente importante in profesia dv., in domeniul in care lucrati sau doriti sa lucrati. 
Dupa ce ati facut lista competentelor de care dispuneti, alegeti maxim 10 competente pe care le considerati competente cheie pentru cariera dv. si definiti prin cuvinte nivelul de care dispuneti la acele competente. Nu este vorba de o definitie stiintifica, ci de una practica, care descrie exact cum se prezinta in practica in cazul dumneavoastra acea competenta. Adaugaţi si activitatile, conditiile in care ati aplicat in practica competenta respectiva.
Acest exercitiu va ajuta in doua activitati viitoare: 

  • Stabilirea obiectivului de cariera si a posturilor pentru care veti candida avand in vedere competentele de care dispuneti in prezent.
  • Pregatirea materialului pentru elaborarea CV-ului.