S-au dus zilele în care se punea preţ doar pe munca fizică, încet-încet tot mai multe astfel de locuri de muncă se înlocuiesc cu roboţi, care sunt făcuţi pentru a ne uşura munca şi pentru a fi mai productivi.

Aşa că omul se schimbă şi odată cu aceasta el realizează că are un atuu făţă de roboţi. Şi anume raţiunea. Aşa că există tot mai multe job-uri în care omul este nevoit să-şi folosească mintea.

Dacă vrei să te reorientezi profesional sau dacă vrei ca primul tău job să fie un job de viitor trebuie să iei în calcul anumite aspecte.

Trebuie să distingi şi să înţelegi caracteristicile pe care trebuie să le ai.

  • Angajatul trebuie să fie capabil să lucreze în echipă, doar aşa va deveni mai productiv şi mai eficient. Un angajat trebuie să aibă nişte abilităţi tehnice de bază( de ex în IT: să ştie să folosească un calculator, să ştie să folosească mail-ul, fax-ul). Un angajat de viitor ştie cum să-şi organizeze timpul şi task-urile eficient. Desigur un angajat bun este motivat de progres şi este proactiv( capacitatea de a-ţi depăşi limitele pentru a ajunge la succes). De asemenea un angajat de viitor este autodidact şi are iniţiativă de lucru.
  • Liderul trebuie să ştie sa organizeze o echipă diversă şi de dimensiuni cât mai mari. Înţelege contextul în care se încadrează activitatea companiei pentru a şti exact ceea ce face. Are abilităţi bune de comunicare şi de ascultare. Un lider trebuie să exprime clar subalternului ceea ce are de făcut şi de asemenea trebuie să înţeleagă ceea ce subalternull îi spune. Un lider este deschis întotdeauna către nou şi este flexibil. Trebuie să se adapteze condiţiilor actuale. Un lider adevărat ştie clar unde vrea să ajungă şi prin ce metode o va face.
  • Colectivul. Dacă lucrezi într-un colectiv trebuie să ştii că munca într-o astfel de structură înseamnă încredere şi ajutor reciproc. Într-un colectiv trebuie să ştii sa preiei şi sa delegi task-uri. Într-un colectiv trebuie să se stabilească ţeluri comune şi sa se respecte.

Deci dacă ai înţeles care îţi sunt aptitudinile şi ştii în care dintre aceste 3 medii te încadrezi trebuie să continui pe acel domeniu. Uniunea europeană a întocmit un document legislativ care identifică şi explică competenţele de bază pe care un angajat trebuie să le aibă într-o piaţă a forţei de muncă în continuă schimbare.

Acest document cuprinde următoarele competenţe cheie :

  • comunicarea în limba materna - atât oral cât şi scris
  • comunicarea în limbi străine – minim o limbă străină (oral şi scris)
  • competenţa matematică şi competenţe de bază privind ştiinţa şi tehnologia accentul punându-se pe proces, activitate şi cunoştinţe.
  • competenţa digitală - abilităţile de bază privind tehnologia informaţiei şi a comunicării (TIC)
  • capacitatea de a învăţa procesul de învăţare - abilitatea omului de a-şi urmări şi organiza propria învăţare
  • competenţe sociale şi civice - Este esenţială înţelegerea codurilor de conduită şi a obiceiurilor din diferite medii în care activează persoanele
  • simţul iniţiativei şi al antreprenoriatului - reprezintă capacitatea de a transforma ideile în acţiune
  • conştiinţa şi expresia culturală - care implică aprecierea importanţei expresiei culturale a ideilor, a experienţelor şi a emoţiilor printr-o serie de canale (muzică, teatru, literatură şi arte vizuale).