Selectia se va face dintre acei candidati pentru care raspunsul este DA la toate cele trei intrebari.

In procesul de recrutare si selectie firma de recrutare sau/si angajatorul analizeaza urmatoarele aspecte:

Capacitatea candidatului de a realiza sarcinile de munca

Verifica daca candidatul dispune de calificarea, competentele şi experienta specifica necesara pentru realizarea sarcinilor de munca sau de potentialul de a se dezvolta si a realiza sarcinile intr-o perioada de timp determinata, nu prea lunga. Majoritatea firmelor nu isi asuma nici un fel de risc si prefera sa recruteze pe baza experientei demonstrate, cerand candidatilor sa fi lucrat in posturi asemanatoare si chiar in mediu organizational asemanator.

Ce inseamna acest lucru pentru dv., potential candidat? CV-ul dv. trebuie sa demonstreze ca aveti experienta in realizarea sarcinilor specifice postului vacant, respectiv satisfaceti cerintele impuse. Daca nu acoperiti cel putin 80% din cerinte si sarcini, sansele de a fi chemat la un interviu sunt minime. In cazul in care firma pune accentul pe competente si potential de dezvoltare in locul experientei similare, trebuie sa demonstrati ca dispuneti de competentele cerute, chiar daca ele au fost dobandite in alte conditii, respectiv dispuneti de abilitatea de a transfera aceste competente intr-un nou context. Cel putin 90% din firme fac parte din prima categorie cand este vorba de recrutare, deci angajeaza pe baza experientei trecute similare cu cerintele si sarcinile postului vacant, iar competentele transferabile nu vor fi prea folositoare. 

Motivatia in munca

A doua intrebare analizeaza motivatia candidatului pentru a realiza sarcinile de munca cel putin la nivelul de performanta acceptat de organizatie. In procesul de recrutare si selectie se va analiza gradul de corespondenta dintre motivatiile, asteptarile si obiectivele candidatului, respectiv ceea ce poate oferi firma pentru a motiva angajatii (ex. salariu si beneficii, programul de lucru, posibilitatile de dezvoltare si cariera, caracterul muncii). Informatiile pentru a previziona motivatia in munca se obtin din scrisoarea de motivatie, dar mai ales in timpul interviului si, daca este cazul, din diferite teste psihologice.

Ce inseamna acest lucru pentru dv., potential candidat? Trebuie sa va documentati despre firma. Nu va multumiti cu ceea ce scrie in anuntul de post vacant. Incercati sa aflati cat mai multe despre politica de personal, sistemul de cariera, posibilitatile de formare si dezvoltare pe care le ofera firma. In scrisoarea de motivatie includeti de ce doriti sa lucrati in acel post la firma respectiva. Trebuie sa va pregatiti pentru interviu analizandu-va motivatiile, stabilindu-va obiectivele profesionale si gandindu-va cum va puteti demonstra motivatia (de exemplu sarcini, situatii similare din trecut, preocupari actuale). Si va trebui sa aveti grija sa nu pareti mai calificat decat necesita postul vacant pentru ca recrutorul va trage concluzia ca nu veti fi destul de motivat pentru a realiza sarcinile de munca care necesita un nivel mai redus de calificare si / sau experienta.

Integrarea in organizatie

Raspunsul la a treia intrebare este dat de compatibilitatea dintre personalitatea si stilul personal al candidatului si cultura organizationala. Informatiile pentru aceasta analiza rezulta din CV (la ce tipuri de firme a lucrat candidatul), din teste si interviu(ri).

Ce inseamna acest lucru pentru dv.? Trebuie sa va documentati cu privire la cultura organizationala, stilul de conducere, caracteristicile muncii si in timpul pregatirii pentru interviu sa va ganditi care sunt punctele de compatibilitate, iar daca sunt elemente din trecutul dv. profesional care ar sugera incompatibilitate, ce puteti face pentru a le diminua sau a le elimina. Daca ati lucrat la firme de natura foarte diferita fata de firma unde se afla postul, sansele dv. de a fi chemat la interviu sunt foarte reduse. De exemplu, daca timp de 10 ani ati lucrat la firme mici si mijlocii aveti putine sanse sa fiti chemat la interviu la o firma multinationala.