În acest articol mă voi ocupa de cea dintâi și iti voi arata cum sa descurci in calitate de noul angajat. Sa incepem!

Prima si cea mai importanta regula este sa faci o impresie buna. Oamenii te vor cataloga imediat ce intrii pe usa, iar daca o vei face stangaci si purtand hainele total nepotrivite, va fi greu sa ii mai convingi ca tu chiar esti o persoana serioasa si agreabila.

Asadar, pregateste-ti atent tinuta pentru prima zi la noul loc de munca si fa in asa fel incat sa inspiri incredere si siguranta pe sine.

Dupa ce toata lumea te-a cunoscut, fii prietenos cu noii tai colegi. Zambeste atunci cand vorbesti cu ei, incepe mici discutii, intreaba-i de cat timp au jobul respectiv etc. Ai mare atentie insa sa nu intri in detalii personale - asteapta pana cand perasoana de langa tine se simte suficient de confortabil sa iti ofere anumite informatii despre viata sa, iar daca nu o face, nu insista.

Invata rapid sa folosesti aparatura pe care va trebui sa o utilizezi la locul de munca. Colegii - sau chiar angajatorul - iti vor explica o data ce si cum trebuie sa faci, dupa care se vor asigura ca ai inteles si atat. De aici inainte, fiecare isi vede de treaba lui pentru ca nimeni nu e dispus sa isi sacrifice timpul doar pentru ca tu nu ai fost atent. Daca totusi nu te simti stapan pe cunostintele nou acumulate, fii atent in momentul in care altcineva utilizeaza aparatura respectiva.

Pentru a te apropia mai repede de noii colegi, cere-le sa iti recomande un loc bun de unde poti lua cafea sau unde sa mananci pranzul. Intrebarile de acest gen deschid noi oportunitati de discutie si pot contribui chiar la legarea unor relatii de prietenie.

Un alt truc este acela de a ruga pe cineva sa iti faca o mica favoare, cum ar fi sa iti imprumute un stilou. Cercetarile au aratat ca prin aceasta, persoana careia i-ai cerut ajutorul se va simti cumva mai apropiata de tine decat restul angajatilor. Ideal ar fi totusi sa nu repeti trucul cu toata lumea deoarece uneori poate fi interpretat gresit.

Cam acestea ar fi cele mai bune tehnici de a face fata statutului de noul angajat. Daca lucrurile nu merg intocmai asa cum ti-ai planuit sau colegii tai sunt mai morocanosi decat te-ai fi asteptat, nu iti face griji - la un moment dat o sa apara alt angajat care va prelua aceasta eticheta de pe umerii tai.

Daca pana acum am vorbit numai despre care sunt lucrurile pe care ar trebui sa le intreprinzi in calitate de noul angajat la locul de munca, afla ca exista o lista si cu ce NU trebuie sa faci daca te afli in aceasta situatie.

Te-ai obisnuit deja cu ideea ca nu va fi un proces usor, ca te vei simti stresat si confuz deseori, dar ca indiferent de circumstante va trebui sa fii zambaret si prietenos cu toata lumea. Ei bine, pe langa toate sfaturile pe care ti le-am dat pana acum, a venit timpul sa iti prezint si greselile pe care nu ai voie sa le faci atunci cand esti proaspatul angajat de la locul de munca.

Nu te baga in conversatiile altora

Daca ceilalti nu te includ intr-o anumita discutie, inseamna ca au un motiv pentru care nu fac asta. In astfel de momente, cel mai intelept lucru pe care il poti face este sa iti continui treaba si sa astepti momentul potrivit pentru a incepe la randul tau o scurta conversatie.

Nu fi prea nerabdator

Am inteles, esti entuziasmat ca ti s-a oferit jobul si dornic de a-ti pune in valoare competentele, insa nu te agita prea tare. Chiar daca ti-ai terminat treaba de la locul de munca mai repede ca si colegii tai, nu cere intotdeauna proiecte noi pentru a demonstra ca poti sa faci mai mult decat ti se cere. In schimb, ia o scurta pauza sau ofera-te sa-ti ajuti colegii.

Nu vorbi despre fostul tau loc de munca

Chiar daca s-a petrecut ceva ce ti-a adus aminte de o intamplare de la vechiul tau loc de munca, incearca pe cat posibil sa nu o mentionezi, nici macar atunci cand seful nu e prezent. In plus, in absolut nicio circumstanta nu este permis sa faci comparatii intre jobul actual si cel din trecut. Chiar daca tie nu ti se pare nimic gresit in asta, din exterior totul suna diferit.

Nu te plange

Poate ca tocmai ai descoperit ca jobul pe care l-ai ales e mai solicitant decat te asteptai sau ca are cerinte mult mai diferite fata de ce vrei tu sa faci. Cu toate astea, nu ai voie sa te plangi! Este inadmisibil sa faci asta in primele zile, care reprezinta cea mai critica perioada de la locul de munca. Atunci cand un coleg iti povesteste despre cat de imposibil e seful ori cat de grea i-a fost ziua, rezuma-te doar la un zambet si o incurajare de genul "Sunt sigur ca maine va fi mai bine”.