Încercarea de a motiva persoanele cu care lucrezi este dificilă, datorită deosebirilor dintre ele și a modului în care interacționează cu personalitatea și motivația dumneavoastră. Oamenii așteaptă ca managerul să joace diverse roluri: unul caută un părinte, altul dorește să-și demonstreze abilitățile, puterea, competența. Un al treilea speră să găsească înțelegere. Folosiți stilul managerial potrivit fiecărui individ. Nu este necesar ca fiecare membru al echipei să vă placă, dar trebuie ca tuturor să le placă să lucreze pentru dumneavoastră. Fiți ferm, dar prietenos, totodată blând și aspru; o fire deschisă și apropiată este un atu prețios pentru un bun conducător, dar favoritismul nu, fiindcă îi demotivează pe ceilalți, iar cel favorizat devine nepopular.

Ceea ce evaluați și recompensați este ceea ce veți primi înapoi

Diferite teorii motivaționale consideră că, atunci când sunt stimulați printr-un nivel salarial acceptabil și li se recunosc eforturile, oamenii muncesc bine și eficient. Din piramida lui Abraham Maslow, nevoile aflate pe prima treaptă și anume cele fiziologice (hrană, adăpost, căldură, ...) trebuie să fie îndeplinite cu ușurință din salariu. Următoarele trebuințe pot fi satisfăcute în ordine: pe măsură ce este îndeplinit un nivel, prioritatea pentru satisfacerea celui ce urmează imediat devine preponderentă. Pe lângă bani și alte recompense materiale (prime de sărbători, al 13-lea salariu, decontarea benzinei, cheltuielilor, bonuri de masă), oamenii au nevoie la locul de muncă de siguranță (securitatea personală, absența temerilor constituie a doua treaptă a piramidei lui Maslow), de respect și interacțiuni (prieteni, relație cu ceilalți = nevoi sociale în viziunea psihologului), de stimă și autorealizare (ultimele două trepte ale piramidei, cele de sus sunt reprezentate de nevoia de a fi apreciat, câștigarea stimei celorlalți și de împlinirea potențialului personal).

Piramida lui Maslow este aplicabilă tuturor aspectelor vieții; cu cât individul este mai mulțumit si mai ambițios, cu atât mai mare va fi productivitatea, competitivitatea.

Succesul nu înseamnă doar îndeplinirea obiectivelor, ci și sudarea unei echipe creative, eficiente chiar și în absența dumneavoastră. Un stil de tip ,,discută și colaborează,, poate fi mai util decât unul autoritar, de tip ,,comandă și controlează,,.

Dacă angajații primesc salarii bune, au posturi interesante, de răspundere, beneficiază de recunoașterea dumneavoastră pentru munca bine făcută, probabil vor da rezultate excelente, chiar dacă nu le veți oferi frecvent noi stimulente. Păstrați-le pe cele deosebite pentru eforturi de excepție. Echipa nu trebuie să aștepte recompense speciale pentru activitate obișnuită.

Încurajați ambițiile puternice: training-uri de perfecționare, stimulente turistice (călătorii în străinătate, reduceri de preț la zborul cu avionul , o mică excursie) sunt puternic motivante și, în plus, angajații vin la lucru odihniți.

Lucrul cu oamenii decurge rareori lin, un loc de muncă este rareori un cămin călduț, emoțiile izbucnind adesea, mai ales în cazul sarcinilor dificile. Cea mai eficientă tehnică de prevenire a demotivării este să reacționați uman, cu înțelegere. Dacă aveți dificultăți în motivarea unui membru al echipei, întrebați-vă dacă activitatea lui, ca parte a grupului, este eficientă și recunoscută. Stabiliți o discuție între patru ochi la care fiți pozitiv și încercați să stabiliți clar cauzele nemulțumiri sale și încercați să ajungeți la un acord.