Cauzele cele mai frecvente ale conflictelor la locul de muncă

Ciocnirile de personalitate

O diferenţă în stilul de lucru ar putea duce la neînţelegeri între unul sau mai mulţi angajaţi. Acest lucru este valabil mai ales în cazul în care există o interdependenţă între angajaţi, cum ar fi un angajat care nu cooperează sau apelează la alte resurse pentru a-şi termina propria muncă.

Conflicte de resurse

Resursele la locul de muncă (cum ar fi biroul, accesul la sala de conferinţe, sau chiar timpul unui angajat) pot crea conflicte atunci când angajaţii nu sunt de acord cu privire la modul în care aceste resurse ar trebui să fie împărţite.

Relaţiile la locul de muncă

Există un motiv pentru care multe companii interzic pur şi simplu relaţiile amoroase la birou. 96% din profesioniştii în resurse umane spun că idilele la locul de muncă pot provoca un conflict. Astfel de relaţii pot provoca un tratament preferenţial, discriminare, resentimente, bârfă şi chiar acţiuni în justiţie.

Discriminarea

Discriminarea la locul de muncă apare adesea din cauza diferenţelor de sex, vârstă, rasă, religie, sau chiar diferenţele de valori personale. Acest lucru creează nu numai un conflict şi dificultate la locul de muncă, dar poate lăsa compania vulnerabilă la litigii sau personal.

Slaba comunicare

Lipsa de comunicare suficientă între angajaţi sau departamente, este una dintre cele mai frecvente cauze ale conflictelor la locul de muncă. Comunicarea inadecvată poate duce la obiective conflictuale, probleme de performanţă, stresul la locul de muncă, comportament pasiv-agresiv, zvonuri şi bârfe de birou, etc.

Competiţie

Deşi o concurenţă sănătoasă este adesea bună pentru angajaţi, promovarea unui mediu de lucru extrem de competitiv poate duce la sabotajul angajaţilor, probleme de muncă în echipă, precum şi un mediu de lucru ostil.

Efectele conflictelor la locul de muncă

Cel mai frecvent efect secundar al conflictelor la locul de muncă este stresul. Stresul angajaţilor poate influenţa negativ satisfacţia la locul de muncă, ceea ce duce la furie, depresie şi anxietate. Aceasta, la rândul său, poate duce la termene ratate, proiecte întârziate şi moral scăzut.

Angajaţii stresaţi sunt mai susceptibili la a deveni bolnavi, ceea ce poate înseamnă muncă pierdută şi creşterea volumului de muncă al altor angajaţi. În cel mai rău caz, un conflict la locul de muncă poate provoca fluctuaţia personalului, deteriorarea reputaţiei în afaceri, sau chiar violenţă la locul de muncă.

Gestionarea conflictelor

Responsabilitatea de a înfrunta conflictele la locul de muncă, cade de obicei asupra managerilor şi superiorilor, deşi există paşi pe care şi angajaţii îi pot face pentru a face faţă conflictelor.

Raportează conflictul

Multe întreprinderi au departemente de resurse umane, cu mijloacele şi expertiză necesare de a face faţă conflictelor la locul de muncă. Dacă locul tău de muncă are un departament de resurse umane, nu ezita să apelezi la ele pentru ajutor.

Mediază conflictul

Dacă problemele nu pot fi rezolvate între angajaţi, se poate apela (sau cere), o întâlnire ori un seminar pentru a aborda problemele în curs de desfăşurare. Aduceţi părţile împreună pentru a ajuta la evitarea poveştilor contradictorii.

Numără până la 10

O confruntare la locul de muncă poate duce la creşterea mâniei, ţipete şi intensificarea unor probleme aparent banale. Pune problemele emoţionale deoparte, respiră profund, şi înfruntă situaţia cu calm pentru a evita cele mai grave consecinţe ale conflictului.

Îmbunătăţirea comunicării

Dezvoltarea comunicării clare poate evita disputele. Managerii şi supervizorii ar trebui să facă obiective şi politici sigure şi clare, resursele să fie alocate în mod corespunzător, iar rolurile angajaţilor să fie bine definite.

Acceptă faptul că un conflict tot va apărea

După cum am menţionat mai sus, nu toate conflictele sunt distructive. Dezacordurile pot duce la idei noi şi la mai multă creativitate. Conflictul este o parte firească a oricărui loc de muncă. Ceea ce contează este modul în care este tratat.