Daca ai facut tot ce se poate din punct de vedere al pregatirii (cumparat costum, cercetat compania, repetat intrebari dificile, etc) urmatoarea prioritate este sa te pregatesti mental si sa poti folosi tehnici ale terapiei cognitiv-comportamentale (CBT- Cognitive-Behavioral Therapy) care te vor ajuta. 

CBT este un tratament recunoscut pe scara larga utilizat pentru a ajuta persoanele sa faca fata problemelor psihologice. CBT a crescut in popularitate datorita dovezilor stiintifice de baza si abordarii practice. Nu trebuie sa ai o problema psihologica pentru a beneficia de o terapie cognitiv-comportamentala. Mai mult, poti aplica tehnicile invatate pentru a-ti optimiza strategia mentala atunci cand mergi la un interviu.

Unul dintre cele mai importante concepte in CBT este ideea ca modul in care privim anumite situatii determina modul in care ne simtim si actionam (fie pozitiv, fie negativ). Daca iei in considerare acest aspect in ceea ce priveste cariera, jobul, vei vedea ca felul in care gandesti despre interviu (inainte si in timpul) va afecta modul in care te simti din punct de vedere emotional si, astfel, influenteaza comportamentul tau.

Ca punct de plecare, este util sa se identifici stilurile comune de gandire nefolositoare ca fiind o capcana in care cei mai multi intervievati nepregatiti cad frecvent. Ia in considerare oricare dintre urmatoarele:

Gandirea gen totul sau nimic: 

Iti doresti un loc de munca foarte mult. Dar daca iti spui tie insuti ca trebuie neaparat sa-l obtii, atunci sunt sanse mari ca presiunea si nivelul de anxietate sa creasca instant.
Incerca sa gandesti flexibil, pozitiv si sa iti spui ca nu este o situatie de viata sau de moarte. Chiar daca nu obtii acel loc de munca experienta te va ajuta in oportunitati viitoare. 

Rationament emotional: 

Desi CBT postuleaza ca modul in care gandim afecteaza cum modul in care ne simtim, acesta este de multe ori un proces bidirectional iar starea de spirit pot influenta perceptia noastra asupra situatiei si comportamentul nostru rezultat. Este firesc sa te simti nervos in ziua interviului, deoarece rezultatul este foarte important. Deci, este util sa recunosti "fluturii in stomac" ca normali si apoi sa te concentrezi. Nu lua acest sentiment de nervozitate ca un "semnal de pericol", ca interviul va merge prost. In schimb, ia in considerare beneficiile adrenalinei pentru a accentua performanta.

Citirea gandurilor/ interpretari nefolositoare: 

Interviurile sunt descurajatoare de cele mai multe ori, iar persoanele implicate pot fi enigmatice sau, in cel mai rau caz, usor agresive. Incearca sa nu iei acest lucru personal. Daca te axezi pe expresiile faciale ale intervievatorului si limbajul corpului, iti imaginezi ca deja isi formeaza o impresie negativa despre tine si permiti acestor ganduri sa-ti submineze increderea. Daca intervievatorul arata un pic sumbru, gandeste-te ca este din cauza stilului formal al interviurilor si continua cu incredere.

Modelul ABC este un instrument simplu de diagnosticare utilizat in CBT. Acesta te va ajuta sa identificati orice erori de gandire ti-ai putea face inainte sau in timpul interviului.
A = Adversitatea (provocarea - Scopul tau personal). Incearca sa identifici care sunt aspectele specifice care te ingrijoreaza cu privire la viitorul interviu. Acest lucru te va ajuta sa abordezi fiecare aspect, si sa nu fii umbrit de un sentiment vag de neliniste.

B = Convingeri (ganduri). Utilizeaza lista de gandire nefolositoare de mai sus ca o referinta si defineaste orice alte ganduri negative pe care le ai. Incerca sa fi cat mai obiectiv posibil stimuland aceste ganduri pe baza unor dovezi , realism. Dupa ce ai facut acest lucru, elaboreaza o strategie de gandire mai constructiva, care sa iti sporeasca increderea la interviu.

C = Consecinte (cum te simti si actionezi). Observa modul in care te simti atunci cand ai in minte ganduri nefolositoare (anxietatea a crescut). Aceste ganduri si sentimente submineaza pregatirea ta pentru interviu (prin lipsa de concentrare)?