Chiar si fara planificare strategica personala puteti si trebuie sa va stabiliti un obiectiv de cariera pentru a va focaliza eforturile in directia dorita si cea mai potrivita. Planificarea strategica va ajuta sa fiti consistent in deciziile de cariera pe un termen lung si sa va alegeti, respectiv sa va construiti o cariera care este in armonie cu valorile d-voastre personale, cu ceea ce vreti sa deveniti ca persoana, astfel contribuind intr-o masura mai mare si la dezvoltarea d-voastra personala. 

Din analiza situatiei prezente ati aflat ceea doriti sa faceti, adica ce tip de munca in ce fel de conditii, respectiv ce puteti sa faceti in functie de competentele de care dispuneti. La intersectia acestor multimi de elemente se afla pozitiile pe care puteti sa le ocupati in viitorul apropiat. Insa, inainte de a incepe sa va cautati de lucru,trebuie sa va stabiliti obiectivul de cariera care va ajuta sa ganditi pe termen mediu si lung in ceea ce priveste cariera si dezvoltarea d-voastra profesionala. Un obiectiv de cariera da mai multa consistenta cautarii de job si va ajuta sa luati decizii in anumite situatii de compromis. 

Ce este un obiectiv de cariera? 

Este un tip de job pe care vreti sa-l ocupati peste 5, 10 sau 15 ani intr-un anumit tip de organizatie si cu un anumit nivel de remuneratie. 
Obiectivul de cariera va ajuta si la elaborarea planului de dezvoltare profesionala, astfel incat toate cursurile si trainingurile pe care le urmati sa va sprijine in atingerea obiectivului, sa nu pierdeti timpul si sa nu cheltuiti banii pentru pregatire care nu este consistenta cu ceea ce doriti cu adevarat.

De exemplu, un proaspat absolvent de marketing isi stabileste ca obiectiv de cariera ca peste 15 ani sa ocupe un post de director de marketing intr-o firma multinationala din domeniul serviciilor de telecomunicatii. 
Avand in vedere obiectivul stabilit, proaspatul absolvent isi va focaliza cautarea de job in prezent si in viitor pe sectorul de telecomunicatii si la nivelul firmelor multinationale. Pe aceasta baza isi poate stabili mai multe alternative de cariera, de exemplu sa inceapa in sectorul de telecomunicatii, indiferent de marimea si tipul firmei sau sa inceapa la departamentul de marketing al unei firme multinationale, indiferent de domeniul de activitate. Acest obiectiv il va ajuta sa-si planifice si dezvoltarea profesionala viitoare, de exemplu sa urmeze un master in marketing sau / si in administrarea afacerilor, sa participe la traininguri de abilitati de comunicare, prezentare, conducere etc. 

Cum se atinge obiectivul de cariera?

Atingerea obiectivului de cariera se poate realiza prim mai multe variante de cariera. Pentru a alege varianta pe care va concentrati, trebuie sa evaluati: 

  • Situatia in ramura industriala pe care a-ti ales-o: cate firme, ce tip de firma, cate posturi vacante exista;
  • Situatia locala si nationala privind ramura de activitate si tipul de firma: unde sunt amplasate unitatile care fac angajari;
  • Cultura profesionala, respectiv a tipului de firma: cat de acceptata este flexibilitatea in cariera, respectiv competentele transferabile (de ex. firmele multinationale angajeaza rar specialisti care au lucrat inainte 15 ani numai la firme mici);
  • Situatia posturilor vacante in domeniul d-voastra. profesional: unde, ce tip de posturi si cate posturi vacante sunt in profesia d-voastra;
  • Unde va aflati in cariera, la inceput, aveti cativa ani experienta sau foarte multi ani experienta;
  • Cat de urgent este pentru d-voastra. sa va gasiti un loc de munca: aveti loc de munca, sau o alta sursa de venit pentru cateva luni, sunteti singur sau trebuie sa intretineti o familie.

Toate aceste elemente va pot influenta decizia privind directia sau directiile in care va focalizati atentia in cautarea unui loc de munca in prezent. Focalizati-va pe un numar mic de variante, daca incepeti sa aplicati la toate posturile care se publica in profesia dv. recrutorii va vor considera o persoana neserioasa, fara obiective profesionala, disperata sa-si gaseasca un loc de munca.